fredag 26 oktober 2007

Bild 5 - vecka 9

Tema: självporträtt
Fotograf: Tine

Av alla teman vi haft under veckorna var det här det allra svåraste! Jag är inte bekväm med att se mig själv på bild och tycker definitivt inte att jag är särskilt fotogenique. Antingen råkar jag blunda eller så blir det någon konstig grimas.
När jag fick veta temat bestämde jag mig ganska snabbt hurdan bild jag ville göra, nämligen en sån här:
Men jag blev inte nöjd med den, skärpan blev inte som jag ville ha den och jag vet inte hur många gånger jag sprang mellan kameran, satte igång självutlösaren, bort till fåtöljen, på med gurkskivorna och ansiktsmasken stelnade mer och mer.


Till slut gav jag upp och började fundera i andra banor.
Det var då grimasbilden kom till. På med en gammal vintermössa, en tjock tröja och så grimaserade jag så mycket jag kunde. Det var lättare med skärpan, för nu kunde jag använda trådutlösare och fokusera med den.


Jag provade även ett annat alternativ (jag tror inte jag haft så många alternativa bilder till något tema tidigare), att fota min spegelbild i vatten. Lättare sagt än gjort, men till slut fick jag till ett som jag gick loss på rejält i photoshop. Så här blev resultatet:

3 kommentarer:

En av oss sa...

Älskar den här bilden// ElinLeticia

Anonym sa...

Håller med Elin, fullkomligt underbar bild.

Eva

K sa...

Veckans roligaste bild! Den fick min röst den här gången. Nyfiken på vem det är...